Zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej, to nie tylko praca z dziećmi wymagającymi działań o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym polegająca na usprawnianiu zaburzonych funkcji, ale również opierająca się na doskonaleniu tych, które są bardzo dobrze rozwinięte – czyli praca z dziećmi zdolnymi.
Już w wieku przedszkolnym możemy zauważyć sygnały świadczące o ponadprzeciętnych możliwościach niektórych dzieci. Najbardziej widoczne oznaki charakteryzujące dzieci zdolne to umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas nad danym problemem a także wytrwałość w uczeniu się, pewność siebie, rozumowanie logiczne, duża ciekawość, szerokie zainteresowania, bogaty słownik bierny i czynny, uzdolnienia matematyczne, muzyczne, plastyczne, umiejętność wczesnego czytania i pisania, łatwość zapamiętywania i odtwarzania danego materiału, zdolność skojarzeń, dążenie do odkryć, a także zdolności literackie oraz teatralne.
W przedszkolach możemy coraz częściej spotkać dzieci wyróżniające się różnego rodzaju zdolnościami. Dzieci uzdolnione charakteryzują się często dużą wszechstronnością i biegłością dotyczącą wielu tematów. Odznaczają się one szczególnymi cechami intelektualnymi, umiejętnościami oraz specjalnymi cechami charakteru.
Mając na uwadze prawidłowy rozwój osobowości dziecka, nauczyciel wychowania przedszkolnego tworzy podczas codziennego pobytu dzieci sytuacje sprzyjające wyzwalaniu ich aktywności własnej, przejawiające się w różnych sferach; np.: ruchowej, słownej, muzycznej, plastycznej czy matematycznej. Dziecko zdolne posiada umiejętność dostrzegania problemów i przystępuje do rozwiązania ich w sposób najbardziej logiczny
i skuteczny.
Zasady prowadzenia zabaw i zajęć z dzieckiem zdolnym:
„każdy pomysł jest dobry’’,
akceptacja wszystkich uczestników, podkreślenie oryginalnych pomysłów,
staranie się, by dzieci były wobec siebie tolerancyjne i nie obawiały się swojej inności, nie okazywały postaw rywalizujących.
Powinniśmy jednak pamiętać, że nawet bardzo zdolne dziecko jest przede wszystkim dzieckiem i potrzebuje dużo przestrzeni, aby rozwinąć się jako osoba. Dzieci te muszą doskonalić się nie tylko w sferze intelektualnej, ale równocześnie ważne jest zdobywanie przez nie kompetencji społecznych i emocjonalnych. Dzieci zdolne muszą mieć swoją przestrzeń, aby czasami popełniać błędy, bo na nich także się uczą, zaś praca pedagogiczna nauczycieli jest przede wszystkim kierowana na wspomaganie rozwijającego się dziecka.