„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem…”
Konfucjusz (Kong Fuzi)
Koncepcja pracy
Przedszkola nr 27„Malutkowo”
w Gdyni
HYMN PRZEDSZKOLA
PRZEDSZKOLE TO MAŁY ŚWIATEK
Przedszkole to mały światek
dla dzieci do siedmiu latek.
Bo tu wszystko jest maleńkie,
tyciu, tyciu, tyciusieńkie!
Małe u nas są stoliki,
małe krzesła, foteliki.
Bo tu wszystko jest maleńkie,
tyciu, tyciu, tyciusieńkie.
Nic nam tutaj nie zawadza,
nic w zabawie nie przeszkadza.
Bo tu wszystko jest maleńkie,
tyciu, tyciu, tyciusieńkie!
Wizja przedszkola
W życiu każdego człowieka najważniejszą rolę odgrywa jego rodzinny dom. To Rodzice decydują o kształcie i metodach wychowania swoich dzieci, to w domu rodzinnym dziecko uczy się, jak godnie żyć, pracować i funkcjonować w społeczeństwie. Nasze Przedszkole podejmuje, kontynuuje i uzupełnia działania realizowane przez Rodziców w taki sposób, by maksymalnie wspomóc ich efektywność i umożliwić dzieciom jak najlepszy start w dorosłe życie. W naszej codziennej pracy respektujemy prawo Rodziców do zabierania głosu w sprawach dotyczących ich dzieci; Rodzic jest dla nas partnerem, a współpraca z nim stanowi jedno z ważniejszych zadań koncepcji pracy naszego Przedszkola.
Naszym nadrzędnym celem jest aby każde dziecko w przedszkolu czuło się bezpieczne i akceptowane; aby spędzało czas w życzliwej, dobrej atmosferze. Dążymy do tego, aby dzieci rozwijały swój potencjał twórczy poprzez działalność plastyczną, taniec i śpiew. Aby były niezwykle pomysłowe, aktywne poznawczo, miały bogaty słownik, były sprawne ruchowo, ciekawe świata i by czuły się odpowiedzialne za świat wokół nas. Pragniemy, by wyrosły na mądrych, dobrych i wartościowych ludzi. Chcemy wychować dzieci spostrzegawcze i wrażliwe, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań. Pragniemy wyposażyć je w taką wiedzę, umiejętności i kompetencje, aby dać im podwaliny do tego, by w przyszłości stały się świadomymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują. Chcemy, aby potrafiły dostosowywać się do zmieniających się realiów współczesnego świata i cywilizacji, ucząc się przez całe życie. W całokształcie naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy dziecko – jego dobro, stąd tak istotną rolę odgrywa poznanie wychowanków i planowanie działań w danej grupie tak, aby każde dziecko mogło rozwijać się harmonijnie i osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości rozwojowych.
Misja przedszkola
Nasze przedszkole – przedszkolem dbającym o wszechstronny rozwój każdego dziecka.
„Malutkowo” jest placówką diagnozującą i rozwijającą indywidualne zdolności i zainteresowania każdego z dzieci. Bazujemy na wrodzonym potencjale i mocnych stronach dziecka, wykorzystując je do eliminowania ewentualnych deficytów czy pojawiających się trudności.
Miesięczne plany pracy przedszkola ukierunkowane są na dziecko i jego potrzeby; umożliwiają mu wszechstronny rozwój osobowości. Dzieci korzystają z różnorodnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, a nauczyciele posługują się metodami aktywizującymi by jak najlepiej przygotować dzieci do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej. Stosowane aktywne metody, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
Przedszkole zapewnia opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Tym samym wprowadzamy dzieci w świat wartości uniwersalnych i uczymy je patrzeć na potrzeby innych.
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wszechstronny rozwój. Wykwalifikowana kadra pedagogiczna, systematycznie doskonaląca swoje kompetencje, dostosowuje swoją pracę do zdiagnozowanych potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami w organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
Nasze przedszkole jest kolorowe i przyjazne dzieciom. Dzieci bawią się w przestronnych i dobrze wyposażonych salach. Posiadamy duży plac zabaw, ciągle wzbogacany o nowe i bezpieczne urządzenia terenowe, który zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci i zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem, w harmonii z otaczającym światem i przyrodą. Dbałość o dobrą bazę dydaktyczną, wyposażenie, estetykę pomieszczeń i otoczenia dopełnia podejmowane przez nas działania wychowawczo – dydaktyczne. Współpracujemy także ze środowiskiem lokalnym oraz innymi podmiotami na rzecz wzajemnego rozwoju.
Oferta edukacyjna stwarza warunki do rozwijania kreatywności oraz różnorodnych zdolności i zainteresowań. Prowadzimy liczne doświadczenia i eksperymenty rozwijające zainteresowania matematyczne. Bliskość lasu i rozległy ogród przedszkolny sprzyjają zgłębianiu tajników przyrody oraz kształtowaniu odpowiedzialności za otaczający nas świat (różnorodne projekty ekologiczne), a liczne akcje prozdrowotne zachęcają do prowadzenia zdrowego stylu życia.
Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
Cele koncepcji:
Dbałość o wszechstronny rozwój dziecka.
Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Dbałość o bezpieczeństwo wychowanków.
Indywidualizacja procesu edukacji.
Szanowanie praw dziecka, w tym także prawa do wyrażania swoich uczuć i poglądów.
Pobudzanie dziecięcej wyobraźni, rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.
Wspomaganie rozwoju zainteresowań i indywidualnych uzdolnień dzieci.
Rozbudzanie w dzieciach ciekawości świata.
Kształtowanie odpowiedzialności za otaczający nas świat oraz budzenie świadomości nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym.
Rozwijanie w dzieciach poczucia własnej wartości oraz wiary w siebie.
Zachęcanie dzieci do społecznej aktywności i samodzielności.
Obiektywna diagnoza umiejętności i możliwości intelektualnych i emocjonalnych dzieci.
Efektywne przygotowywanie do podjęcia nauki w szkole.
Uwrażliwianie dzieci na wartości estetyczne w otoczeniu, przyrodzie i sztuce.
Propagowanie ruchu i zdrowego trybu życia.
Zapobieganie nieprawidłowościom związanym z rozwojem dzieci poprzez działania profilaktyczne.
Zapoznanie dzieci z najważniejszymi wartościami etycznymi: prawdą, dobrem, miłością, uczciwością, pięknem.
Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci: lokalnych (związanych z miastem lub regionem) oraz narodowych.
Uczenie dzieci szacunku, życzliwości oraz zrozumienia dla innych ludzi oraz świata.
Kształtowanie u dzieci zrozumienia konieczności przestrzegania umów i zasad prawidłowego funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
Doskonalenie własnych umiejętności metodycznych oraz warsztatowych, stałe podnoszenie kwalifikacji pedagogicznych.
Traktowanie rodziców w sposób partnerski.
Metody stosowane w przedszkolu
Stosowane metody i formy pracy zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych:
Program edukacji matematycznej prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Nazywanie świata I. Majchrzak
Pedagogika zabawy
Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
Elementy muzykoterapii i relaksacji
Klanza
Techniki parateatralne
Gimnastyka twórcza R. Labana
Ruch rozwijający Weroniki Sherborne.
Arteterapia i terapia ruchowa
Zadania priorytetowe
Wczesne rozpoznawanie potrzeb i możliwości dziecka, jego uzdolnień oraz dysharmonii rozwojowych i uwzględnianie ich w procesie wspomagania indywidualnego rozwoju.
Opracowanie i wdrażanie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Stymulowanie rozwoju dziecka i przygotowanie go do podjęcia nauki w szkole.
Tworzenie warunków umożliwiających dziecku aktywne podejmowanie działań zarówno wobec siebie, jak i innych ludzi oraz otaczającego je świata.
Kształtowanie umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej i muzycznej).
Wspieranie dziecka w osiąganiu sukcesów na miarę jego możliwości.
Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
Współpraca z rodzicami
Wspieranie rodziców w pracy nad rozwojem i edukacją dzieci – organizacja zajęć otwartych, konsultacji indywidualnych oraz zebrań dla rodziców.
Włączanie rodziców w działania związane z realizacją procesu dydaktyczno – wychowawczego („Cała Polska czyta dzieciom”, „Poznaj zawód mojego rodzica”)
Włączanie rodziców w działania artystyczne (rodzinne konkursy plastyczne, muzyczne, zawody sportowe, teatr rodziców).
Organizowanie uroczystości o charakterze rodzinnym.
Wspólna organizacja akcji charytatywnych.
Zaangażowanie rodziców w akcje ekologiczne.
Sylwetka absolwenta
Absolwent przedszkola:
posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej a także wykazuje zainteresowanie nowymi treściami oraz motywację do uczenia się,
posiada umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
jest samodzielny; potrafi cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
interesuje się nauką i techniką,
aktywnie podejmuje działania, jest kreatywny i wytrwały; próbuje radzić sobie z napotkanymi trudnościami,
zna i respektuje normy społeczne; jest prawdomówny i odpowiedzialny,
jest otwarty na potrzeby innych ludzi oraz tolerancyjny wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
potrafi współdziałać w zespole, jest kulturalny,
lubi działania twórcze,
jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu,
zna i akceptuje zasady zdrowego stylu życia,
posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
jest świadomy zagrożeń,
wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego,
ma świadomość tego, że jest Polakiem i Europejczykiem.
zna i szanuje symbole narodowe.
Nauczyciele
wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, rozwijają jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia,
współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania,
mają wysokie kwalifikacje i pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności,
wzbogacają warsztat pracy,
stosują nowoczesne metody pracy oraz poszukują innowacyjnych rozwiązań,
posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć oraz konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań,
prowadzą dokumentację zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym,
są komunikatywni, partnerscy, twórczy, otwarci na nowości, dyspozycyjni i taktowni,
współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą.
Rodzice
otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:
systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności,
informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowego stylu życia,
zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
W miarę możliwości, przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m. in.:
rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
rozpoznawanie przyczyn trudności edukacyjnych i wychowawczych dziecka,
wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,
wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców.
Ewaluacja
Informacje dotyczące bieżącej realizacji zadań zaplanowanych na dany rok szkolny gromadzą nauczyciele, a wnioski po ich zakończeniu przekazują dyrektorowi. Zespół powołany przez dyrektora opracowuje ewaluację zadań wynikających z koncepcji pracy przedszkola, a jej wyniki przedstawiane są na posiedzeniu rady pedagogicznej.