Przejdź do treści
Przedszkole nr 27

Przedszkole nr 27

  • Home
  • Aktualności
  • PrzedszkoleRozwiń
    • O nas
    • Koncepcja
    • Statut
    • RODO
    • Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
    • Deklaracja dostępności
    • Jubileusz 50-lecia
    • ZFŚS
  • GrupyRozwiń
    • Biedronki
    • Pszczółki
    • Misiaki
    • Kociaki
  • RodziceRozwiń
    • Rekrutacja
    • Rozkład dnia
    • Jadłospis
    • Opłaty za przedszkole
    • Psycholog i logopeda
    • Język angielski
    • Kalendarz uroczystości
    • Pliki do pobrania
    • Lektura
  • Kontakt
Przedszkole nr 27
Przedszkole nr 27

Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

w Przedszkolu Nr 27 „Malutkowo”

Podstawy prawne:

  1. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)

  2. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)

  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r., poz. 1870)

  4. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) i przepisy wydane na jej podstawie

  5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.)
  6. Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 530 ze zm.) – art. 6 ust. 1.
  7. Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1709)
  8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola Nr 27 „Malutkowo” w Gdyni jest działanie dla dobra dziecka. Pracownicy przedszkola traktują każde dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego indywidualne potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy
w jakiejkolwiek formie. Pracownicy przedszkola, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji.

Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1

  1. Pracownikiem przedszkola jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów. Jednak w wypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika przedszkola, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Dyrektora Przedszkola pracownik pedagogiczny sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce – zwany dalej Koordynatorem.
  7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka zgodnie z definicją art.4 pkt 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – zwane dalej RODO¹.

    ¹„Dane osobowe” oznaczają wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

    .

Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2

  1. Pracownicy przedszkola posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywania swoich obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. Znajomość standardów ochrony małoletnich pracownicy potwierdzają w oświadczeniu stanowiącym Załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pedagogiczni pracownicy przedszkola, w ramach swoich obowiązków, podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznej relacji personel-dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
  5. Rekrutacja pracowników przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady rekrutacji stanowią Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.

Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3

W przypadku powzięcia przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko może być krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej
i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi, który zobowiązuje koordynatora (a w przypadku jego nieobecności – wicedyrektora) do przeprowadzenia procedury interwencji.

§ 4

  1. Koordynator organizuje spotkanie z opiekunami prawnymi dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Koordynator  sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, wychowawcami i rodzicami oraz redaguje plan pomocy dziecku.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    – podjęcia przez przedszkole działań mających na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do uprawnionego organu;
    – wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku;
    – skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

§ 5

  1. W przypadkach dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania fizycznego i psychicznego Dyrektor Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: psycholog, wychowawcy dziecka, kierownictwo placówki oraz inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako zespół interwencyjny).
  2. Na podstawie opisu sporządzonego przez koordynatora oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji, zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku.

§ 6

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany opiekunom przez koordynatora z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Koordynator informuje opiekunów o obowiązku Dyrektora Przedszkola zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej lub przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i dostosowanej do niego interwencji).
  3. Po poinformowaniu opiekunów przez koordynatora – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

§ 7

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola oraz inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
    w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 8

  1. Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.

Rozdział V
Monitoring stosowania Polityki
§ 9

  1. Dyrektor Przedszkola wyznacza zarządzeniem osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za przygotowanie personelu do stosowania standardów, za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w pkt 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
  4. W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w pkt 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet, a następnie sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który przekazuje Dyrektorowi Przedszkola.
  6. Dyrektor przedszkola wprowadza do Polityki ewentualne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola oraz rodzicom nowe brzmienie Polityki. Jednocześnie, raz na 12 miesięcy, dyrektor sprawdza wszystkich aktualnych pracowników placówki w Rejestrze Przestępców Seksualnych.

Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 10

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola oraz rodziców/opiekunów prawnych, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola i wywieszenie w widocznym miejscu w placówce.

Numery telefonów:
policja: Komisariat Policji Gdynia-Chylonia ul. Owsiana 47 742 13 55, 997, 112
Prokuratura Rejonowa w Gdyni: (58) 661 04 00
Sąd Rejonowy w Gdyni, III Wydział Rodzinny i Nieletnich: (58) 765 61 47
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej: (58) 782 01 20, (58) 625 93 37
Zespół Interdyscyplinarny w Gdyni: (58) 625 93 37, (58) 627 33 60

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji personel- dziecko
oraz dziecko-dziecko

Zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola nr 27 „Malutkowo” w Gdyni z dziećmi:

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz w każdej sytuacji uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisanym oświadczeniem.

Relacje personelu z dziećmi:

Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnych relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Pracownicy działają w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.

Komunikacja z dziećmi. Pracownik:

  1. W komunikacji z dziećmi zachowuje cierpliwość i szacunek.
  2. Słucha uważnie dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  4. Nie wolno ujawniać informacji dotyczących dziecka wobec osób nieupoważnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, informuje je o tym i stara się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnia mu to najszybciej jak to możliwe.
  7. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostawia uchylone drzwi do pomieszczenia i dba, aby być w zasięgu wzroku innych. Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  8. Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  9. Zapewnia dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.

Działania z dziećmi. Pracownik:

  1. Docenia i szanuje wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuje i traktuje równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Unika faworyzowania dzieci.
  3. Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.  
  4. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń
    o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.

Kontakt fizyczny z dziećmi:

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy kierować się zawsze profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach pracownika taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
  2. Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
  4. Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  5. Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinno się reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych, zawsze informuje o tym osobę odpowiedzialną i postępuje zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
  7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z placówki.

Relacje dziecko-dziecko:

Dzieci znają i przestrzegają zasady kodeksów grupowych dotyczących wzajemnego poszanowania, prawa do własnego zdania, kulturalnego dialogu oraz zgodnego współdziałania. Znają właściwe sposoby rozstrzygania sytuacji konfliktowych; w razie potrzeby zwracają się o pomoc do nauczyciela.

Załącznik nr 2

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

Zasady bezpiecznej rekrutacji w Przedszkolu nr 27 „Malutkowo” w Gdyni:

Dyrektor Przedszkola nr 27 „Malutkowo” dba o to, aby osoby zatrudnione w placówce oraz wolontariusze i stażyści zapoznały się z Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją oraz opieką nad dziećmi, placówka jest zobowiązana sprawdzić tą osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym¹– Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl.

Zakres danych osobowych niezbędnych do dokonania sprawdzenia w rejestrze określa § 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2017 r. w sprawie trybu, sposobu i zakresu uzyskiwania i udostępniania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym oraz sposobu zakładania konta użytkownika (Dz. U. Poz. 1561 z późn. zm.).

Wydruk z Rejestru przechowywany jest w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

Dodatkowo, podczas corocznej ewaluacji Polityki, dyrektor każdorazowo sprawdza w Rejestrze wszystkich aktualnie zatrudnionych pracowników.

Ponad to, przed zatrudnieniem osoby na stanowisku nauczyciela, lub przed dopuszczeniem jej do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań małoletnich, Dyrektor placówki jest zobowiązany zrealizować dyspozycję art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oraz dodatkowo, w przypadku pracowników pedagogicznych, art. 10 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.

Każda z nowo zatrudnionych osób składa także oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat oraz jednocześnie przedkłada dyrektorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 7.

Jeżeli prawo państwa, w którym dana osoba zamieszkiwała, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa lub oświadczenie o niekaralności (w przypadku niemożności dostarczenia zaświadczenia).

Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.1

1Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).

¹Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 152).

1Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).

 
 

Załącznik nr 3

Karta interwencji

1. Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) 
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia 
4. Opis działań podjętych przez koordynatoraDataDziałanie
  
  
  
5. Spotkania z opiekunami dzieckaDataOpis spotkania
  
  
  
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
  • Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
  • Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny.
  • Inny rodzaj interwencji. Jaki?
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję i data interwencji)  
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/działania placówki/działania rodzicówDataDziałanie
  
  
  

Załącznik nr 4

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Przedszkolu nr 27 „Malutkowo”.
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

Nasze wartości:

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy promowaniu osiągnięć dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Uzyskiwanie pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych na publikację zdjęć/nagrań dzieci.
  2. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia.
  3. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji o dziecku dotyczących m. in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych
    z wizerunkiem dziecka.
  4. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
    • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
    • zdjęcia/nagrania dzieci koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiają dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  5. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki.
  6. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Rejestrowanie oraz przechowywanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku:

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że należy zadbać o to, by materiały zawierające wizerunek dzieci były przechowywane w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci.

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka:

Jeśli rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, respektujemy ich decyzję. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie będzie rejestrowany.

Załącznik nr 5

Monitoring standardów – ankieta

 TakNie
1. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w Przedszkolu nr 27 ‘Malutkowo’?  
2. Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem?  
3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?  
4. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?  
5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?  
5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa) 
5b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) 
6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) 

Załącznik nr 6

Oświadczenie personelu o znajomości i stosowaniu
Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

……………………………………………………………………………………………………….
Imię i nazwisko miejscowość, data

………………………………………………………….
Stanowisko, zadania w przedszkolu

…………………………………………………………..
Forma zatrudnienia lub współpracy z przedszkolem

Ja, niżej podpisana/ny ……………………………………………………………………………………… oświadczam, iż w całości zapoznałam/em się z dokumentem „Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” w przedszkolu …………………………….………….. Zobowiązuję się do przestrzegania ustalonych standardów oraz stosowania zasad i procedur opisanych w „Polityce ochrony dzieci”.

…………………………………………………………
podpis

Załącznik nr 7

Oświadczenie

…………………………………………………..                                                                                                                                                     …………………………………………………..
Imię i nazwisko                                                                                                                                                                                                       miejscowość, data

………………………………………………………….
adres zamieszkania

…………………………………………………………..

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oświadczam, że w ciągu ostatnich 20 lat:

  • nie zamieszkiwałam/em w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska*

  • zamieszkiwałam/em w następujących państwach:*

1)…………………………………………………………

2)…………………………………………………………

W załączeniu przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych tych państw/ oświadczenie o niekaralności. **

Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

……………………………………………
(data i podpis)

* Niepotrzebne skreślić.
** W przypadku zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach, do oświadczenia należy załączyć informację z rejestrów karnych wymienionych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub rejestrów karnych wymienionych państw, albo (w przypadkach określonych ustawą) – oświadczenie o niekaralności.

Przedszkole nr 27 „Malutkowo”

Kontakt:

ul. Wiejska 30

81-068 Gdynia

Telefon:

tel. (58) 623 05 15

tel. kom. 725 269 788

Projekty:

© 2025 Przedszkole nr 27

Przewiń na górę
  • Home
  • Aktualności
  • Przedszkole
    • O nas
    • Koncepcja
    • Statut
    • RODO
    • Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
    • Deklaracja dostępności
    • Jubileusz 50-lecia
    • ZFŚS
  • Grupy
    • Biedronki
    • Pszczółki
    • Misiaki
    • Kociaki
  • Rodzice
    • Rekrutacja
    • Rozkład dnia
    • Jadłospis
    • Opłaty za przedszkole
    • Psycholog i logopeda
    • Język angielski
    • Kalendarz uroczystości
    • Pliki do pobrania
    • Lektura
  • Kontakt
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Dostępność

Dostępność

  • Zwiększ rozmiar tekstuZwiększ rozmiar tekstu
  • Zmniejsz rozmiar tekstuZmniejsz rozmiar tekstu
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Zwiększona czytelnośćZwiększona czytelność
  • Resetuj Resetuj