Przeskocz do treści
Przedszkole nr 27

Przedszkole nr 27

  • Home
  • Aktualności
  • PrzedszkoleRozwiń
    • O nas
    • Koncepcja
    • Statut
    • RODO
    • Deklaracja dostępności
    • Jubileusz 50-lecia
  • GrupyRozwiń
    • Biedronki
    • Pszczółki
    • Misiaki
    • Kociaki
  • RodziceRozwiń
    • Rekrutacja
    • Rozkład dnia
    • Jadłospis
    • Opłaty za przedszkole
    • Psycholog
    • Kalendarz uroczystości
    • Pliki do pobrania
    • Lektura
  • Kontakt
Przedszkole nr 27
Przedszkole nr 27

Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i wyrównywanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej
z przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz na rozwijaniu jego zdolności.  

W wieku przedszkolnym u dziecka zachodzą niezwykle istotne zmiany pozwalające mu przede wszystkim na samodzielne, odpowiedzialne podejmowanie i realizowanie zadań stawianych przez otoczenie. Najważniejsze osiągnięcia w tym zakresie to:

  • dziecko zaczyna odczuwać samego siebie jako podmiot własnych działań i przeżyć,

  • dziecko odkrywa świat wewnętrzny innych ludzi,

  • dziecko zdobywa znaczny zasób wiedzy o świecie,

  • obok zabawy pojawiają się początki świadomego uczenia się i pracy.

Liczba uczestników zajęć z terapii pedagogicznej prowadzonych w naszym przedszkolu wynosi od 1 do 5 dzieci. Celem terapii pedagogicznej jest: stymulowanie rozwoju dziecka, rozwijanie zaburzonych funkcji systemu percepcyjno–motorycznego, kształtowanie integracji percepcyjno-motorycznej, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień przedszkolaków.

W czasie pracy z dzieckiem stosowane są miedzy innymi metody:

  • elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz

  • muzykoterapia

  • bajkoterapia

  • wybrane techniki relaksacyjne

  • ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz

  • „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

  • elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Podczas zajęć z terapii pedagogicznej:

  • W miarę możliwości stworzone są dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi warunki umożliwiające wszechstronny rozwój umysłowy, psychiczny i społeczny na miarę ich umiejętności.

  • W czasie zabaw z dziećmi szczególna uwaga zwracana jest na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.

  • Prowadzone są rozmowy indywidualne z dziećmi, organizowane są zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczna.

  • Inicjowany jest rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata.

Kilka przykładów ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym:

  • różnicowanie figur geometrycznych po względem kształtu, koloru, grubości, wielkości

  • dobieranie par jednakowych figur geometrycznych

  • zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka

  • układanie figur geometrycznych z części

  • układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci

  • układanki obrazkowe

  • loteryjki i domina obrazkowe

  • układanie obrazków z części

  • dobieranie części obrazka do całości

  • wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami

  • rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach

  • podział przedmiotów na grupy np. rośliny, zwierzęta, owoce itp.

  • zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów

  • historyjki obrazkowe – porządkowanie obrazków w kolejności

Kilka ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową:

  • rozpoznawanie odgłosów zwierząt

  • rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.)

  • rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu

  • tworzenie wyrazów na tę samą sylabę

  • segregowanie obrazków wg kryteriów: głoski na początku i na końcu, liczby sylab w słowach

  • układanie rymowanek, dobieranie słów rymujących się

Kilka ćwiczeń usprawniających sprawność manualną:

  • naśladowanie ruchów

  • ćwiczenie palców-uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie,

  • lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru

  • budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków

  • rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku

  • cięcie nożyczkami po śladach (uprzednio narysowanych kształtów)

  • kolorowanie obrazków

  • obrysowywanie szablonów

  • nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce

  • rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie

  • tworzenie obrazków z wydzieranek

Opracowała: Dominika Walkowska
Literatura:
1. Tokarska E., Kopała J., Program wychowania przedszkolnego, PWN, Warszawa 2014 r.
2. Trybowska K, Wiek przedszkolny Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży,
3. Żebrowska M., (red.), Warszawa 1969; M. Przetacznikowi, G. Makieło – Jarża, Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1985 r.

318463893_923235482448691_7147927850448492315_n
318815182_5845560395554430_3707255226568056957_n
318884149_684985273226928_3085027493810581868_n
318667218_593259972559992_3308518768009753874_n
318559990_565135028759034_7145139220996783847_n
318531572_601089265017004_8064983870038181641_n
318541801_1172488270025716_6758981638948754398_n
318464415_505051468263078_1862049901522631296_n
318531572_544873523845329_6558914344795155083_n
318435353_1245505762696761_8635822868625775777_n
318433173_706622811073334_2446727254030248237_n

Nawigacja wpisu

Poprzedni Poprzedni
Święta w klimacie
NastępnyKontynuuj
Spotkanie z autorką „Florki”

Przedszkole nr 27 „Malutkowo”

Kontakt:

ul. Wiejska 30

81-068 Gdynia

Telefon:

tel. (58) 623 05 15

tel. kom. 725 269 788

Projekty:

© 2023 Przedszkole nr 27

Przewiń na górę
  • Home
  • Aktualności
  • Przedszkole
    • O nas
    • Koncepcja
    • Statut
    • RODO
    • Deklaracja dostępności
    • Jubileusz 50-lecia
  • Grupy
    • Biedronki
    • Pszczółki
    • Misiaki
    • Kociaki
  • Rodzice
    • Rekrutacja
    • Rozkład dnia
    • Jadłospis
    • Opłaty za przedszkole
    • Psycholog
    • Kalendarz uroczystości
    • Pliki do pobrania
    • Lektura
  • Kontakt
Skip to content
Open toolbar Dostępność

Dostępność

  • Zwiększ rozmiar tekstuZwiększ rozmiar tekstu
  • Zmniejsz rozmiar tekstuZmniejsz rozmiar tekstu
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Zwiększona czytelnośćZwiększona czytelność
  • Reset Reset