Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i wyrównywanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej
z przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz na rozwijaniu jego zdolności.
W wieku przedszkolnym u dziecka zachodzą niezwykle istotne zmiany pozwalające mu przede wszystkim na samodzielne, odpowiedzialne podejmowanie i realizowanie zadań stawianych przez otoczenie. Najważniejsze osiągnięcia w tym zakresie to:
dziecko zaczyna odczuwać samego siebie jako podmiot własnych działań i przeżyć,
dziecko odkrywa świat wewnętrzny innych ludzi,
dziecko zdobywa znaczny zasób wiedzy o świecie,
obok zabawy pojawiają się początki świadomego uczenia się i pracy.
Liczba uczestników zajęć z terapii pedagogicznej prowadzonych w naszym przedszkolu wynosi od 1 do 5 dzieci. Celem terapii pedagogicznej jest: stymulowanie rozwoju dziecka, rozwijanie zaburzonych funkcji systemu percepcyjno–motorycznego, kształtowanie integracji percepcyjno-motorycznej, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień przedszkolaków.
W czasie pracy z dzieckiem stosowane są miedzy innymi metody:
elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz
muzykoterapia
bajkoterapia
wybrane techniki relaksacyjne
ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz
„Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Podczas zajęć z terapii pedagogicznej:
W miarę możliwości stworzone są dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi warunki umożliwiające wszechstronny rozwój umysłowy, psychiczny i społeczny na miarę ich umiejętności.
W czasie zabaw z dziećmi szczególna uwaga zwracana jest na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.
Prowadzone są rozmowy indywidualne z dziećmi, organizowane są zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczna.
Inicjowany jest rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata.
Kilka przykładów ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym:
różnicowanie figur geometrycznych po względem kształtu, koloru, grubości, wielkości
dobieranie par jednakowych figur geometrycznych
zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka
układanie figur geometrycznych z części
układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci
układanki obrazkowe
loteryjki i domina obrazkowe
układanie obrazków z części
dobieranie części obrazka do całości
wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami
rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach
podział przedmiotów na grupy np. rośliny, zwierzęta, owoce itp.
zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
historyjki obrazkowe – porządkowanie obrazków w kolejności
Kilka ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową:
rozpoznawanie odgłosów zwierząt
rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.)
rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu
tworzenie wyrazów na tę samą sylabę
segregowanie obrazków wg kryteriów: głoski na początku i na końcu, liczby sylab w słowach
układanie rymowanek, dobieranie słów rymujących się
Kilka ćwiczeń usprawniających sprawność manualną:
naśladowanie ruchów
ćwiczenie palców-uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie,
lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru
budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków
rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
cięcie nożyczkami po śladach (uprzednio narysowanych kształtów)
kolorowanie obrazków
obrysowywanie szablonów
nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce
rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie
tworzenie obrazków z wydzieranek
Opracowała: Dominika Walkowska
Literatura:
1. Tokarska E., Kopała J., Program wychowania przedszkolnego, PWN, Warszawa 2014 r.
2. Trybowska K, Wiek przedszkolny Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży,
3. Żebrowska M., (red.), Warszawa 1969; M. Przetacznikowi, G. Makieło – Jarża, Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1985 r.