Przeskocz do treści
Przedszkole nr 27

Przedszkole nr 27

  • Home
  • Aktualności
  • PrzedszkoleRozwiń
    • O nas
    • Koncepcja
    • Statut
    • RODO
    • Deklaracja dostępności
    • Jubileusz 50-lecia
  • GrupyRozwiń
    • Biedronki
    • Pszczółki
    • Misiaki
    • Kociaki
  • RodziceRozwiń
    • Rekrutacja
    • Rozkład dnia
    • Jadłospis
    • Opłaty za przedszkole
    • Psycholog
    • Kalendarz uroczystości
    • Pliki do pobrania
    • Lektura
  • Kontakt
Przedszkole nr 27
Przedszkole nr 27
Wspieranie rozwoju motoryki małej.

Wyróżniamy dwa typy motoryki: motorykę dużą oraz małą. Motoryka duża są to ruchy, w które zaangażowane jest całe ciało. Zaliczamy do nich takie czynności jak: bieganie, skakanie, jazdę na rowerze, chodzenie, turlanie, pływanie i inne.

Drugi typ – motoryka mała, to ruchy palców i dłoni. To właśnie ona odpowiada za przygotowanie ręki do nauki pisania w okresie wczesnoszkolnym. Obejmuje ona ruchy o niewielkim zakresie i dotyczy głównie ruchów dłoni i palców. W porównaniu do motoryki dużej ruchy te nie wymagają angażowania całego ciała, potrzebna jest jednak do tego umiejętność skupienia uwagi i dobra koordynacja wzrokowo ruchowa. Nie jest ona cechą, którą dziecko nabywa zaraz po urodzeniu. Każdy musi ją wykształcić i doskonalić.

Aby proces ten był skuteczny, naukę należy rozpocząć na możliwie najwcześniejszym etapie życia. We wczesnym etapie rozwoju dziecko nabywa ją podczas nauki chwytania zabawki, układania klocków, trzymania sztućców, kolorowania aż do nabywania umiejętności pisania czy zawiązywania sznurowadeł. Jest wykształcana poprzez swobodny ruch i codziennie czynności, ale także w trakcie konkretnie ustalonych i wymyślonych w tym celu zabaw. Czynności z nią związane, pobudzane są przez naśladownictwo Jeżeli pojawiają się zaburzenia w obrębie motoryki małej, potrzebne okazują się ćwiczenia korekcyjne, które stymulują rozwój i wyrównują zaburzenia.

Ćwiczenia stymulujące motorykę małą:

  • dotykanie dłoni, pocieranie ich „mycie” (wyczuwanie dłoni)

  • zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie: swobodne, rytmiczne

  • gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej

  • wyciskanie wody z nasączonej gąbki

  • zgniatanie z papieru, bibuły itp. „kul” i rzucanie nimi w określonym kierunku

  • chwytanie i przenoszenie przedmiotów całą dłonią

  • wkładanie i wyjmowanie przedmiotów małych, dużych

  • czynności samoobsługowe: mycie rąk, mycie zębów, wycieranie, czesanie się, nabieranie jedzenia na łyżkę, widelec

  • zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców

  • zabawy z różnymi masami plastycznymi (glina, masa solna, plastelina):

  • zabawy konstrukcyjne

  • nawlekanie koralików

  • lepienie z  plasteliny i masy solnej

  • kalkowanie obrazków

  • stemplowanie i kolorowanie

  • rysowanie patykiem po ziemi

  • przelewanie płynów z naczynia do naczynia

  • kolorowanki dla dzieci

  • zabawy sensoryczne

Celem takich ćwiczeń jest poprawa kontroli nad napięciem mięśni w obrębie rąk i dłoni, która polega na używaniu odpowiedniej siły, rozluźnianiu mięśni i napinaniu oraz ich kontrolowaniu. Takie ćwiczenia nie wymagają dużych nakładów finansowych. Wiele ciekawych pomocy możemy przygotować lub wykonać samodzielnie, wykorzystując akcesoria, które posiadamy w domu.

Dominika Walkowska

Bibliografia:
1) Terapia ręki: Bartkiewicz Wioletta, Giczewska Aneta
2) Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania wg Tymichowej –   M. Bogdanowicz
3) Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska Warszawa 1986.
4) P. Zawitkowski, Co nieco o rozwoju dziecka, Warszawa 2007.

327223630_892187125310431_134790028903368000_n
326698004_864847021465401_147224260579425901_n
327144379_939842670732124_1992317238188367448_n
327120307_706467170984571_6102805612856300833_n
327160042_738379651133124_7331192980787210627_n
327007812_1263513237570474_4358162865582255910_n
326553289_861529758393742_7883001977208820659_n
327016478_964763494906511_3921472618653969893_n
327243256_722264172633252_1477009185953963145_n
327270572_565959512120582_1231213641649694191_n
327296496_1011344503070268_6075236416174341235_n

Nawigacja wpisu

Poprzedni Poprzedni
Bal karnawałowy
NastępnyKontynuuj
Język angielski

Przedszkole nr 27 „Malutkowo”

Kontakt:

ul. Wiejska 30

81-068 Gdynia

Telefon:

tel. (58) 623 05 15

tel. kom. 725 269 788

Projekty:

© 2023 Przedszkole nr 27

Przewiń na górę
  • Home
  • Aktualności
  • Przedszkole
    • O nas
    • Koncepcja
    • Statut
    • RODO
    • Deklaracja dostępności
    • Jubileusz 50-lecia
  • Grupy
    • Biedronki
    • Pszczółki
    • Misiaki
    • Kociaki
  • Rodzice
    • Rekrutacja
    • Rozkład dnia
    • Jadłospis
    • Opłaty za przedszkole
    • Psycholog
    • Kalendarz uroczystości
    • Pliki do pobrania
    • Lektura
  • Kontakt
Skip to content
Open toolbar Dostępność

Dostępność

  • Zwiększ rozmiar tekstuZwiększ rozmiar tekstu
  • Zmniejsz rozmiar tekstuZmniejsz rozmiar tekstu
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Zwiększona czytelnośćZwiększona czytelność
  • Reset Reset